دلیل روانی و مخفی که چرا کاربران نمی توانند پیام ندهند

امروزه برای هر چیزی که فکر کنید اپی ( App  ) ساخت شده است . با کارهای خارق العاده ای که گوشی های اسمارت فون ما می تواند انجام دهد ماموریت آنها از زمان اولین موج گسترش موبایل ها تغییر نکرده است ! مهم نیست ساختار موبایل ها چقدر پیشرفت شده است ، هدف این دستگاه ایجاد و برقراری ارتباط  می باشد .

اگر به بازه زمانی که در طول روز که از گوشی هوشمند ( اسمارت فون )  خود استفاده می کنید  نظری داشته باشید ؛  مدت زمان کمتری با آن مشغول صحبت هستید و زمان بیشتری در حال ارسال  پیام متنی یا ویدویی در اپ های مختلف نظیر ارتباطی  و  یا ایمیل ، توییت و غیره می باشید .

این وضعیت اکثر مردم دنیاست که از اسمارت فون ها استفاده می کنند. ماموریت موبایل ها تغییر نکرده است و همچنان موبایل ها به ما کمک می کنند که با مردم ارتباط برقرار کنیم بلکه ما به این موضوع اهمیت می دهیم از روش های ارتباطی نوین با ظاهر بهتر و امکانات بیشتر برای ارسال پیام در سریعترین زمان با بهترین فرمت در زمان ارسال اهمیت می دهیم .

صد البته واضح است ما موجودات اجتماعی هستیم و تمایل به ارتباط برقرار کردن با دیگران را داریم و این راه حل های جدید تکنولوژی برای برقرار ارتباط به ما کمک می کند ، روش جدیدی از روابط انسانی در روابط روزمره خود را داشته باشیم  و بتوانیم با گروه های جدید از انسان ها ارتباط برقرار کنیم و وضعیت و نظرات آنها در کمترین زمان ممکن و در هر زمان که بخواهیم ( زمان دسترسی به اطلاعات)  دنبال کنیم . به هر حال دلایل بیشتر و مخفی برای اینکه چرا ما از سرویس های ارسال و دریافت پیام استفاده می کنیم وجود دارد  و پاسخی برای این سوال که چرا هر روز به سوشال ها سر می زنیم و ارسال های دیگران  را دنبال می کنیم .

دلایل مخفی این امر نوع سرویس ها می باشد که از سیاستی تحت عنوان قلاب از آن یاد می شود استفاده می کنند و آقای  Nir Eyal در کتاب خود (1)  مفصلا در این خصوص صحبت کرده است . این روش بصورت خلاصه مسیری  است که یک سرویس باید دنبال کند را شرح می دهد که نباید توسعه دهندگان اینگونه سرویس از  آن بگذارند  و به سیر نزولی تبدیل شوند . این مسیر به توضیح تولید موفقیت یک سرویس ارسال پیام می پردازد . این مسیر شامل چهار مرحله می باشد که نویسنده کتاب یاد شده از آن به عنوان قلاب یاد می کند و دلیل استفاده مجدد کاربر از یک سرویس می باشد .

قلاب کردن شامل از فازهای:

 1-فعال کردن یا چاشنی  (2)

2- عمل یا کنش (3)

3- عامل مشوق (4)

4- سرمایه گذاری (5)

اگر شما می خواهید محصول یا سرویسی را ارائه دهید با درک رابطه این چهار قدم می توانید یک محصول یا سرویس بهتر را بوجود آورید و مصرف کننده می تواند دلیل روانی مخفی شده در پشت این سرویس را بصورت ناخودآگاه متوجه شود و روزانه از سرویس شما استفاده کند .

مدل قلاب

تصویر مدل قلاب

1-      فعال کننده یا چاشنی 

یک فعال کننده نوعی اشاره به عادت ها دارد . در حالت فعال کننده خارجی (منظور اولین برخورد کاربر که از محیط خارجی برای اولین بار به محیط برنامه وارد می شود می باشد ) به کاربرها می گوید در قدم بعدی چه کاری باید انجام دهند ( بصورت مثال معرفی قسمت های مختلف سرویس برای شروع کار کاربر با برنامه ) یا یک قدم فعال کنند داخلی  ( بصورت مثال شامل یک حس هیجانی در امری عادی می باشد ) . یک فعال کننده باید برای یک رفتار عادتی مورد استفاده قرار گیرد ( رفتار عادتی در انسان رفتارهایست که روزانه به دلیل علاقه یا نیاز با آن سر و کار دارد مانند صحبت کردن و برقراری ارتباط با انسان های دیگر ) .

کاربران عضو سرویس که در مرحله فعال کننده داخلی هستند دیگر نیازی به فعال کننده خارجی بالطبع ندارند .  کاربران زمانی که تنها و یا بیکار بشوند به سمت عادت هایشان میل می کنند . بصورت مثال  وقتی تنها هستید به سوشال های اجتماعی نظیر فیسبوک  و … سر می زنید و زمانی که می خواهیم زمانی را ثبت کنیم به سراغ اینستاگرام می رویم .  این  حال و احساس ها شامل اطلاعات مستقیمی برای راه حل مستقیم آنچه نیاز لحظه ای کاربر می باشد نیست در صورتی که  کاربر درواقع در یک ارتباط قوی بین با محصول قرار گرفته است .

بعد از یک دور گذشتن از چهار مرحله قلاب کردن کاربر در گروه اعضا  و فعال کننده داخلی قرار دارد . به هر حال تا  پیش از اینکه عادت علاقه ای کاربر شکل بگیرد گروه سازنده محصول از استراتژیک و سیاستی استفاده کنند که کاربر را وادار به فعالیت کند . برای سرویس های ارسال پیام این سیاست مشخص است بصورت مثال زمانی که دوستی از طریق واتس‌ اپ پیامی ارسال می کند یک پیام آگاه سازی به فرد نشان داده می شود که کاربر را تشویق به باز کردن اپ و چک کردن پیام را می دهد .

عمل یا واکنش

   پیام آگاهسازی (6) باعث می شود کاربران به واکنش بپردازند و این واکنش در اینجا باز کردن اپ می باشد . این عمل از قلاب کردن بدین جهت است که بصورت ساده کاربر را پیش از انتظار جایزه ای می گیرد . با کلیک ساده بر روی ایکون اپ یا پیام آگاه سازی متن پیام باز می شود و برای کاربر قابل خواندن می شود .

زمانی که عادت استفاده شکل گرفت کاربر برای برطرف کردن احساس اش بصورت ناخودآگاه به عمل چک کردن اپ می پردازد به دلیل اضطراب ملالت آور به دلیل از دست دادن ارتباط  (7) با یک فرد خاص یا افراد خاص . باز کردن اپ  به کاربر از نظر روانی باعث می شود حداقل تسکینی برای عادت اش از این راه ساده بدست آورد .

عامل مشوق

در روش قلاب  فاز بعدی عامل مشوق می باشد.  زمانی که کاربر برای دست آوردن خواسته اش وارد می شود ( بصورت مثال اپ را باز می کند )‌ و هنوز از سرویس خارج نشده است و منتظر چیز بیشتری می باشد .

این فاز از قلاب از روش (BF Skinner  (8 بهر می گیرد.  آقای اسکینر دریافت زمانی که ما پاداش در قبال یک ارزش دادیم این پاداش در فرد باعث می شود عمل را تکرار کند به هدف دریافت پاداش و این اتفاق بصورت یک عمل ناخودآگاه صورت می گیرد .

زمان حالت دهی به عادت جدید  برای استفاده از یگ محصول با کمی چاشنی راز بهتر می تواند احتمال شکار فرد افزایش داد و در قلاب گیر انداخت .

برای مثال برنامه Snapchat ؛ حدود 77٪ درصد دانشجویان کالج های آمریکا هر روز از آن استفاده می کنند (9) که این اپ مانند اپ های وایبر و واتس آپ از روش دریافت پاداش در مقابل حس کنجکاوی می پردازد . هدف همه این سرویس ها برقراری ارتباط می باشد اما حس کنجکاوی کاربر را فعال می کند که بداند، تازه چه خبر ؟!  وباعث جذب شما به اپ می شود . علت اینکه فردی به ارسال عکس سلفی در اپ ها و سوشال ها می پردازد این است که فرد فرستنده می خواهد از حس خود تخریبی فرار کنند و آن را جلوه  گری نمایش دهد ( شاید بتوان گفت عدم اعتماد بنفس و قبول کردن نقاط ضعف و قوت فرد می باشد که منتظر تایید اطرافیان می باشد ) و این عمل را تکرار می کند تا اطرافیان با حرف های تایید کننده و مورد پسند فرد بگویند و باعث حس رضایت مندی در او شوند.

سلفی هاپو

دستمزد کاربر از اینکه یک اپ سرویس دهی اجتماعی و یا ارتباطی را باز می کند در می یابد چه چیزی جدیدی ارسال شده است . در مثال سرویس های ارتباطی و اجتماعی مثال های موفقی از اینگونه سرویس ها وجود دارد که ارزش و پاداش  خود موجودیت پیام می باشد.

4- سرمایه گذاری

فاز نهایی از روش قلاب در این است که کاربر چیزی را در سرویس یا اپ قرار می دهد و با نشر ‌یا به اشتراک گذاری آن (10) بتواند لایک و توجه دیگرانی که از آن سرویس استفاده می کنند را به خود جذب کند مانند وقتی کاربری دوستان خود را به سرویسی دعوت می کند یا تنظیمات را دست کاری می کنند و یا محتوای را که می خواهند ذخیره می کند آنها در حقیقت دارند به سرویس ازرش اضافه می کنند . ذخیره کردن اطلاعات ها در سرویس یا اپ برای اکثرا کاربران ارزش و اهمیت دارد و باعث تعامل بیشتر آنها می شود و باعث افزایش ارزش در این سرویس  می شوند .

 پ.ن

  1. Hooked: How to Build Habit-Forming Products
  2. Trigger : در معنی لغت به معنی ماشه می باشد اما در اینجا بنا به موقعیت از آن به عنوان فعال کردن یا چاشنی می توان یاد کرد
  3. Action
  4. Variable reward
  5. Notifiction
  6. Investment
  7.  Missing
  8.  بی‌اف اسکینر
  9. متاسفانه به دلیل نبودن آمار قابل اعتماد از مقدار استفاده ایرانی ها از اپ های ارتباطی مثل واتس آپ یا وایبر ناگزیر به مثال از منابع ثالث شدم .
  10.  share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *